1.ـ نظریه محدود بودن میدان دقت و توجه[1]

کودکان ناتوان یادگیری دچار اشکال در تمرکز، ‌توجه و حواس هستند و به عبارت دیگر کیفیت رشد در کسب دقت و توجه عادی دچار تأخیر یا وقفه شده است. در اینکه کودکان حواسشان زود پرت می­شود و قادر نیستند توجه خود را به محرک اصلی برای مدتی معطوف کنند شکی نیست ولی علت تأخیر یا وقفه دقت وتوجه دراین فرضیه معلوم نیست (میلانی فر، 1379).

2ـ نظریه بدکاری مغز[2]

علی­رغم اینکه در این کودکان، آسیب مغزی مشخص پیدا نشده است ولی اعتقاد کلی براین قرار دارد که بعلت ویژگی­های رفتاری مشابه آنچه درکودکان با ضایعات مغزی مثل حواس­پرتی، بیقرای، و اختلالات ادارکی دیده می­شود این افراد نیز مبتلا به اختلال جزئی درکارکرد دستگاه عصبی مرکزی هستند و به همین علت بعضی از مؤلفین بی­قراری و ناتوانی یادگیری را مترادف هم می­دانند و عقیده دارند که در این کودکان رشد مغز آهسته­تر از میانگین است و برخی از قسمت­های مغز رشد کمتری نسبت به بخش­های دیگر داشته که موجب ناهماهنگی در مهارت­ها می­شود. تحقیقات دانشگاه نیویورک نشان داده است که دانش­آموزان ناتوان یادگیری دارای امواج مغزی غیر عادی هستند و مطالعات فراوان نشان داده است که بین 33 تا 80 درصد کودکان بی­قرار، ناتوانی دریادگیری دارند و اختلالات دقت و توجه همیشه همراه با فعالیت­های حرکتی بیش از حدشان است (میلانی فر، 1379).

[1]. Short Attention span Theory

[2]. Minimal Brain Dysfuntion Theory

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد اثربخشی روش های برجسته سازی چهره بر تماس چشمی کودکان درخودمانده

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد


دیدگاهتان را بنویسید