عنوان کامل پایان نامه :بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله در پیشرفت ریاضی و بهبود نگرش نسبت به درس ریاضیات در دانشآموزان
راهبردهای حل مسأله و فراشناخت
در چند سال اخیر پژوهشگرانی نظیر شیگما تاوکاتسومی[1] (1993) در آموزش ریاضی به اهمیت مؤلفههای فراشناختی در حل مسئله پی بردهاند. ایشان معتقدند آگاهی نسبت به اهمیت مؤلفههای شناختی و بالطبع تنظیم آنها، نوعی توانایی ذهنی است که از شناخت متمایز میگردد، این توانایی ذهنی، فراشناخت نام دارد و از مفاهیم نوین حوزه علوم شناختی به شمار میرود. فلاول[2] (1985) در تعریف فراشناخت[3] میگوید: فراشناخت هر گونه دانش یا فعالیت شناختی است که موضوع آن فعالیت شناختی باشد، یا اینکه فعالیت شناختی را تنظیم نماید. (فلاول، 1985). با توجه به تعاریف فوق و دیگر تعابیر پیرامون فراشناخت و با نظری به تعاریف راهبردهای حل مسأله در مییابیم که حل مسأله آمیزهای از مسایل شناختی و مهارتهای فراشناخت میباشد و به همین ترتیب نوعی همپوشی و درآمیختگی نیز در پژوهشها و نظریات این دو موضوع وجود دارد.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
1- آموزش راهبردهای حل مسأله، پیشرفت در ریاضیات را افزایش میدهد.
2- آموزش راهبردهای حل مسأله، نگرش نسبت به درس ریاضیات را بهبود میبخشد.