دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی با دارودرمانی و رفتاردرمانی در کاهش نشانه های وسواس در افراد مبتلا به اختلال وسواسی – جبری

2-5-4­نظریه­های­نقص­و­عوامل­شناختی
نظریه­های نقص شناختی و اختلال زیست شناختی را می توان به راحتی برای نظریه پردازی و تبیین OCD به کار گرفت. افکار ناخوانده مزاحم به طور مهارناپذیری بروز پیدا می­کنند؛ رفتار تکراری، قالبی(کلیشه­ای) و گاهی اوقات عجیب و غریب، به صورت چشم­گیر و شایعی دیده می­شود؛ بیماران مسائلی را در زمینه حافظه و تصمیم­سازی خود گزارش می­کنند و در آن­ها آشفتگی­های فراگیر خلقی، بسیار آشکار است. بدین گونه است که مؤلفان و محققان بسیاری، به­دور از هرگونه شگفتی، احتمال وجود یک نقص شناختی کلی را مطرح ساخته­اند (رید[1] 1985). این کمبود احتمالاً به اختلال­های ساختاری و یا عصبی- شیمیایی باز می­گردد (گودمن و همکاران 1992؛ اینسل[2] 1992).

نظریه­های نقص شناختی در اختلال وسواسی مبتنی بر دو دیدگاه اصلی است: (1) بیماران وسواسی با تجربه شکست کلی در کنترل (مهار) شناختی دست به گریبانند؛ و یا (2) بیماران وسواسی در عملکرد حافظه کلی و توانایی­های تصمیم سازی ضعیف هستند. این رویکردها، هردو گام­هایی اساسی برای جدایی (انشعاب) از رفتار درمانی برداشته اند و تا کنون هیچ تلاشی از جانب این دیدگاه­ها برای توضیح تاثیرگذاری درمان “رویارویی و جلوگیری از پاسخ” صورت نگرفته است. درمقابل، فرضیه های شناختی- رفتاری اختصاصی­تر،با نظریه رفتاری پیوند خورده است و به این موضوع اذعان دارد که مسئله اختلال بسیار اختصاصی است  و بیش از آن که تابعی از یک نقص فراگیر باشد، به عملکرد بهنجار مربوط می شود. بر اساس دیدگاه شناختی- رفتاری،مسائل وسواسی از الگوی پاسخ­های اختصاصی به محرک­های کلیدی ( که فرد مبتلا نسبت به آن­ها حساسیت هیجانی پیدا کرده است) ناشی می­شود. بدین ترتیب مسائلی نظیر مشکلات گزارش شده در زمینه حافظه و تصمیم سازی و “شکست در بازداری”[3]  به عنوان مسائلی در نظر گرفته می­شوند که متعاقب برانگیختگی هیجانی  و بخصوص بعد از به کارگیری راهبردهای مقابله­ای دارای نتیجه معکوس[4]، توسط فرد مبتلا، بروز پیدا می­کند. به دیگر سخن، بیماران وسواسی تلاش زیاد می­کنند تا عملکرد شناختی خود را کنترل کنند و در نتیجه رقابتی که برای دستیابی به بن مایه­های پردازشی پدید می­آید، در کنش­های شناختی دیگر دچار مشکل می­شوند. برخی تحقیقات اخیر این دیدگاه را تقویت می­کنند. (مکی[5] و همکاران 1994)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه عملکرد تحصیلی دانش آموزان ناتوان یادگیری

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با دارودرمانی در کاهش نشانه­های استرس در مبتلایان به OCD
  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با دارودرمانی در کاهش نشانه­های اضطراب در مبتلایان به OCD
  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با دارودرمانی در کاهش نشانه­های افسردگی در مبتلایان به OCD
  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با رفتاردرمانی در کاهش نشانه­های استرس در مبتلایان به OCD
  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با رفتاردرمانی در کاهش نشانه­های اضطراب در مبتلایان به OCD
  • تعیین تفاوت اثربخشی طرحواره­درمانی با رفتاردرمانی در کاهش نشانه­های افسردگی در مبتلایان به OCD

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی با دارودرمانی و رفتاردرمانی در کاهش نشانه های وسواس در افراد مبتلا به اختلال وسواسی – جبری

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید