هر چند زمانی که مقیاس اضطراب کتابخانه­ای[1] پدید آمد به احساس مراجعه کننده در طول فرایند جست­وجوی اطلاعات در کتابخانه می­پرداخت، اما در آن زمان اینترنت به عنوان یک ابزار تحقیق، به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود و دسترسی به پایگاه­های اطلاعاتی فقط در محدوده فیزیکی کتابخانه امکان پذیر بود. لذا، اغلب مطالعات به چگونگی مواجهه کاربر با کتابخانه به عنوان یک نظام و به آزمون رفتار جست­وجوی اطلاعات کاربر در کتابخانه می­پرداختند. اما اکنون عمده پژوهش­ها بیشتر به رضایت کاربران از خدمات یا تعامل کابران با پایگاه­های اطلاعاتی و وب سایت­ها می­پردازد تا این­که به احساسات کاربران نسبت به کتابخانه، فن آوری یا فرایند جست­وجوی اطلاعات.

به دلیل کهنگی مقیاس قبلی سنجش اضطراب کتابخانه­ای و توسعه­های متعدد در حوزه پژوهش کتابخانه­ای کاربران، چنین فرض شد که لازم است ابزاری جدید در راستای مقیاس قبلی (مقیاس اضطراب کتابخانه­ای) طراحی شود که بتواند این ابعاد را اندازه گیری کند .در راستای این امر، ون کمپن در سال 2003 ابزار جدید “مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه­ای[2]” را که ابعاد جدیدی را وارد کرده است، طراحی نمود. مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه­ای ابعادی از جمله اینترنت، در دسترس بودن پایگاه­های الکترونیکی، راحتی جست­وجوی منابع کتابخانه­ای از راه دور و راحتی کار با رایانه را معرفی می­کند. ون کمپن در مطالعه­ی دانشجویان دکتری بود چنین دریافت که دانشجویان در ابتدای فرایند پژوهش، سطوح بالاتری از اضطراب را در ابعاد راحتی استفاده از کتابخانه، درخواست کمک از کتابدار و راحتی در فضای کتابخانه، تجربه می­کنند.

در ابزار جدید 6 جزء مورد اندازه گیری قرار گرفت که شامل ابعاد زیر می­باشد:

  • راحتی و اعتماد به نفس در هنگام استفاده از کتابخانه : مبین توانایی دانشجو در استفاده از کتابخانه به طور مستقل و با اعتماد به­نفس، می­باشد.
  • اضطراب عمومی کتابخانه­ای و فرایند جست­وجوی اطلاعات : بیان کننده اضطراب عمومی کتابخانه­­ای است که توسط ملون تعریف شده بود.
  • موانع در ارتباط با کارکنان : درک دانشجو از پذیرا بودن کارکنان.
  • درک اهمیت چگونگی استفاده از کتابخانه : درک دانشجو از راحتی استفاده از کتابخانه.
  • راحتی با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه : سطح راحتی دانشجو با فن آوری مورد استفاده در کتابخانه شامل فهرست پیوسته[3]، پایگاه­های اطلاعاتی پیوسته و توانایی دانشجو برای استفاده از منابع ناپیوسته[4].
  • راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی : درک دانشجو از امن و راحت بودن فضای فیزیکی کتابخانه (ون کمپن، 2003).
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارتباط بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی با استفاده از معلمـان راهنما

[1] . Library anxiety scale( LAS)

[2] . Multidimensional library anxiety scale(MLAS)

[3] . Online

[4] . Offline

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید