فصل دوم:

مبانی نظری پژوهش

 

در این فصل ابتدا به بحث در مورد ناتوانی یادگیری و ماهیت و خاستگاه آنها و ارائه دیدگاه­های مختلف در ین مورد پرداخته خواهد ­شد، سپس رویکرد­های مختلف در مورد سبک­های یادگیری و ویژگی­های شخصیتی از دیدگاه روانشناسان مورد بحث قرارخواهد گرفت. در نهایت به پژوهش­هایی اشاره خواهد شد که ارتباط هر یک از این متغیرها را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده­اند.

2-1- اختلالات یادگیری

اختلال­های یادگیری، ‌ابتدا در دهه 1960 به عنوان جدیدترین حوزه فرعی در مبحث کودکان استثنایی وارد شده است. با وجود این، می­توان آن را بزرگترین حوزه در بین این گروه از کودکان نیز به حساب آورد. تقریباً نیمی از همه کودکانی که در برنامه آموزش­های ویژه از آنها ثبت نام به عمل می­آید، دارای اختلال یادگیری می­باشند (کرک و گالاگر، ترجمه جوادیان،‌ 1380). ‌اصطلاح ناتوانی­های یادگیری دامنه و سیعی دارد که مشکلات زیر را شامل می­شود: مشکلات زبان، ‌ریاضیات و نوشتن؛ مشکلات بصری و ادراکی، ‌مشکلات دقت[1] یا مشکلات رفتاری. اما دقیقاً چه چیزهایی باعث ناتوانی یادگیری می­شوند بعضی از محققان درحالیکه  تلاش می­کنند تعریف پزشکی یا خیلی علمی بیابند، ‌توجه خود را بیشتر برشناسایی وجه تمایز نیمرخ­های عصب روان­شناختی[2] معطوف کرده­اند (نگاه کنید به ورد،‌ گلاتینگ و هت[3]، 1999). افراد دیگری مانند محافظه­کاران اجتماعی[4]، اظهار می­دارند که این اصطلاح، ‌برای تعریف فرایندهای یادگیری دانش­آموزان، ‌نامناسب و ناکافیست، زیرا نمی­تواند همه توانایی­های و ناتوانایی­های کودک را در یک بافت معتبر لحاظ کرد (نگاه کنید به اوشیا، اوشیا و آلگوزین[5]، 1998؛ به نقل از گورمن، ترجمه نریمانی و نورانی، ‌1381).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مقایسه طرحواره های هیجانی و تحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم

[1] . Attention

[2] . Neuiopsychological prfiles

[3] . Word, Glutting & Hatt

[4] . Sociol constru etivists

[5]. Oshea, o, skea Algozzine

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید