2-8- خرید تفننی:

رفتار خرید تفننی، خرید تفننی دقیقاً چیست؟ اِسترن در سال 1962 عنوان کرد رفتار خرید برنامه‌ریزی شده یک عمل معقول و منطقی بوده و به زمان زیادی نیاز دارد. از طرف دیگر خرید برنامه‌ریزی نشده نیازی به چنین برنامه‌ریزی‌هایی ندارد و خرید تفننی نامیده می‌شود. محققان عقیده دارند مهمترین تفاوت میان خرید برنامه‌ریزی شده و خرید تفننی سرعت نسبی در فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید می‌باشد. پیرون در سال 1991 ضمن تلاش برای رفع مسائل ناشی از خرید تفننی تعریفی شامل 4 ضابطه از خرید تفننی ارائه داد: او بیان داشت: خرید تفننی بی‌درنگ در واکنش به یک محرک و واکنش شناختی و واکنش احساسی یا هر دو آنها به وجود می‌آید. با وجود اینکه آثار و مقالات قبلی در زمینه خرید تفننی آن را پاسخی به عرضه کالاهای ارزان قیمت تلقی کرده‌اند، اما خرید تفننی یک رفتار فردی محسوب می‌شود (Harmancioglu et al, 2009,29).

 

2-8-1-  تقسیم‌بندی خرید تفننی

خرید تفننی تحت تأثیر عوامل گسترده‌ای از قبیل عوامل اقتصادی، شخصیتی، زمان و حتی عوامل فرهنگی می‌باشد. اِسترن به سال 1962 چهار نوع خرید تفننی از هم متمایز می­سازد:

1- خرید تفننی محض[1]– این نوع خرید برای افراد کمی اتفاق می­افتد، مخصوصاً به این دلیل که اکثر خانم­های خانه­دار تمایل به پس‌انداز و برنامه­ریزی قبلی برای انجام خریدهای خود هستند و این ویژگی خانم­های خانه‌دار، از آنها خریداران کارآیی (اقتصادی) می­سازد و باعث از بین بردن خرید تفننی و بدون‌برنامه می‌شود.

2- خرید تفننی یادآوری­کننده[2]– زمانی اتفاق می­افتد که خریدار، یک کالا را در فروشگاه می­بیند و به یاد می‌آورد که مقدار آن قلم کالا در منزل رو به کاهش یا تمام شدن است یا در نتیجه به یاد آوردن تبلیغات خاصی در مورد آن قلم کالا و به یاد آوردن تصمیمی که قبلاً برای خرید آن کالا گرفته بود، اقدام به خرید می­کند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه شناسایی اثربخشی روشهای برجسته سازی چهره بر تماس چشمی کودکان در خودمانده

[1]. Pure Impulse Buying

[2]. Reminder Impulse Buying

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید