تعریف مفهومی: بر اساس نسخه تجدید نظر شده­ی چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (DSM-IV-TR) اختلال اضطراب اجتماعی شامل ترس از آن دسته از موقعیت­های اجتماعی است که در آن­ها مورد ارزیابی قرار گرفتن و یا تماس با غریبه­ها نگرانی فرد را به دنبال دارد. آن­ها ممکن است ترس­های ویژه­ای در زمینه­ی فعالیت­هایی مانند نوشتن، غذا خوردن و سخن ­گفتن در حضور دیگران داشته باشند، یا ممکن است گونه­ای ترس مبهم و غیر اختصاصی در زمینه­ی شرمسار شدن داشته باشند (سادوک و سادوک، 2007). تعریف DSM-5 نیز مشابه می­باشد. بر اساس DSM-5 اختلال اضطراب اجتماعی ترس یا اضطراب مشخص درباره یک یا چند موقعیت اجتماعی است که در آن فرد در معرض مداقه دیگران قرار می­گیرد. مثال­ها شامل تعاملات اجتماعی (مکالمه داشتن، ملاقات با افراد ناآشنا)، مورد مشاهده قرار گرفتن (خوردن یا نوشیدن)، عملکرد در مقابل دیگران (سخنرانی کردن)، می­باشد (جست[1] و همکاران، 2013).

اضطراب اجتماعی نیز به صورت عمومی برای نگرانی­ها و ترس­های اجتماعی که میزان کمتری از لحاظ شدت و آسیب را برای فرد ایجاد می­کند، به کار می­رود (محمدی و همکاران، 1392). در این پژوهش منظور از اضطراب اجتماعی، نشانگان اضطراب اجتماعی و نه اختلال اضطراب اجتماعی می­باشد.

تعریف عملیاتی: اضطراب اجتماعی در این تحقیق بر اساس نمره­ای است که آزمودنی­ها در پرسشنامه فوبیای اجتماعی (SPIN) کانور[2] و همکاران (2000) به­دست می­آورند (توضیحات تکمیلی در قسمت ابزار تحقیق ارائه خواهد شد).

[1]– Jeste

[2]– Connor

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه مقایسه دیدگاه معلمان و کارشناسان در ارتباط با ویژگی ها و مؤلفه های صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید