به رغم توجه فزاینده به مفهوم رفتار شهروندی سازمانی، مرور ادبیات حوزه مذکور در مبین فقدان اجماع در خصوص ابعاد مفهوم رفتار شهروندی سازمانی از یکدیگر قابل تفکیک بوده و تعاریف متعددی نیز از آن ها به عمل آمده که البته هم پوشی‌های بسیاری نیز بین آن ها وجود دارد. در ادامه به طور مبسوط به بررسی دیدگاه های صاحبنظران شاخص در خصوص مفهوم رفتار شهروندی سازمانی پرداخته خواهد شد.

3-1- دیدگاه چستر بارنارد[1]

در دهه‌ی 1930 چستر بارنارد، پدیده رفتار شهروندی سازمانی را تحت عنوان «رفتارهای فرانقش» مطرح کرد. به اعتقاد وی تمایلات فردی جهت تلاش فعالانه در راستای دستیابی به اهداف سازمانی است. بارنارد (1938) بیان می کند؛ با این تلاش‌ها نه تنها باید در جهت دستیابی به اهداف باشد که ضروری است در جهت حفاظت از خود سازمان نیز مؤثر باشند. از نقطه نظر فوق می توان چنین استنباط نمود که بخش‌های مختلفی از ایده بارنارد در خصوص عوامل تعیین کننده‌ی رفتار شهروندی سازمانی در قالب »تمایلات برای همکاری» مطرح شده است. بارنارد اهمیت و برجستگی کمک‌های خودجوش افراد را که در ماوراء تعهدات قراردادی واختیارات قانونی قرار می گیرند را در تبیین مفهوم رفتار شهروندی سازمانی بیش از پیش روشن ساخته است.

[1] – Chester barnard

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد ارتباط امنیت عاطفی زوجین با مهارت‌های هیجانی
دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید